
Opdateringsservice
Vi tager det tunge løft for jeres Business Central Cloud/Online opdateringer/opgraderinger
Når I flytter jeres forretnings- og økonomisystem fra at køre lokalt (on-premises) til at køre online/cloud, så overgår I til at blive løbende opdateret. Det kommer med en fordel, men også et punkt, I skal tage stilling til: Når Business Central bliver opgraderet, hvad har det af betydning for eventuelle tilpasninger, tilknyttede systemer eller ”apps”?
Det er her, vi gerne vil hjælpe med at gøre denne proces endnu nemmere.
Målgruppe
Alle Business Central Online/Cloud/SaaS kunder.
Baggrund
Business Centrals årshjul består af 2 hovedversioner og 10 mindre opdateringer.
Microsoft holder styr på, at der ikke ændres noget i Business Central, som skaber problemer for integrationer med andre Microsoft produkter – for eksempel integrationen til Outlook eller Excel.
Leverandører af 3. parts produkter fra Microsoft AppSource, som Continia Software A/S med Payment Management og Document Capture, har ansvaret for, at deres produkter kommer igennem opgraderingerne uden problemer. Leverandørerne frigiver nye versioner løbende for at kunne understøtte dette, men I skal selv sikre at disse versioner bliver rullet på.
For tilretninger og tilpasninger, som I har fået tilføjet, er det jeres ansvar at sikre disse kan opgraderes ved en Microsoft opgradering – ikke Microsofts. Det kan sagtens være at tilpasningerne opdateres uden problemer, da Microsoft gør alt, hvad de kan for at undgå konflikter med eksisterende tilpasninger. Skulle der opstå en konflikt mellem Business Central og jeres tilpasninger, og konflikten ikke afhjælpes, vil Microsoft indenfor 30 – 60 dage deaktivere den eller de tilpasninger, som skaber konflikt.
Det bør aldrig være en opgave, som I skal stå med alene – det bør selvfølgelig ske i samarbejde med jeres Business Central partner. For at gøre det så simpelt og overskueligt så muligt, kan vi tilbyde vores opdateringsservice.
Opdateringsservicen består af 2 elementer
Del 1: Standard Business Central
Apps fra Microsoft AppSource, herunder alle Continia produkter
Standard Dynateam pakker/extenstions, f.eks. integrationsmoduler til AutoPilot og EazyProject
Del 2: Kundespecifikke tilretninger – det vil sige tilpasninger som I har fået udviklet kun til jer. Disse er også kendt som PTEs – Per Tenant Extensions
Hvordan gør vi
Opdateringer
Der er ti mindre opdateringer om året og to hovedversioner. Dem tager vi os fuldt og helt af, så I kan koncentrere jer om at drive jeres forretning.
- Vi opretter en kopi af jeres produktion og tester at alle tillægsprodukter (inklusiv evt. tilpasninger, som vi har foretaget for jer) kan opdateres.
- Vi sikrer, at testmiljøet kan opdateres.
- Vi opdaterer produktionsmiljøet (sættes til at køre i jeres miljøs opdateringsvindue).
- Vi orienterer jer om de væsentlige ændringer, som Business Central får i forbindelse med den nye version – og om eventuelle ændringer hos 3. parts produkter, som I har fra AppSource (og som vi supporterer).
Forudsætninger
App registrering til automatisering af opdatering
I forbindelse med den opdateringsservice, som vi skal udføre løbende for jer, er der brug for, at der foretages en såkaldt ”app registration” i jeres Entra (tidligere Azure) admin center.
Denne registrering tillader, at vi kan automatisere administrationen af jeres Business Central miljø.
Ledig sandboks
I forbindelse med opdateringen oprettes der en kopi af produktionsmiljøet, og dette kræver, at der er en ledig sandboks i jeres Business Central miljø.
Opdatering af apps og vores extensions
Servicen dækker apps fra Microsoft AppSource som vi supporterer, f.eks. apps fra:
- Continia Software A/S
- Lessor A/S
- ForNAV ApS
- Tasklet Factory
- DynamicWeb
Samt vores udviklede standard extensions, f.eks.
Servicen dækker opdatering i 1 sandboks og 1 produktionsmiljø. Såfremt I ønsker flere miljøer opdateret, koster det 25% ekstra pr. miljø
Vil du vide mere?
Mette Barsøe Larsen
Salgschef
+45 41 87 94 80
mbl@consit.dk
